Indskolingen

Indskolingen på Store Heddinge Skole omfatter klasserne fra 0. - 2. klasse. Afdelingsleder for indskolingen er Jeanette Mortensen.

Rullende skolestart

På Store Heddinge Skole og i de børnehaver der ligger i vores skoledistrikt, arbejder vi med Rullende skolestart og aldersintegrerede grupper ud fra den målsætning

  • At det enkelte barn skal undervises på det niveau, det har forudsætninger for
  • At højne trivslen for den enkelte og for gruppens elever
  • At det er det hele barn, som der arbejdes med
  • At kvalificere samarbejdet imellem skole og børnehaverne så pædagogik og kultur hænger sammen

Indskolingen på Store Heddinge Skole arbejder med:

  • Rullende skolestart – der rulles ind i skolen 4 gange om året
  • Aldersintegrerede grupper med børn fra 0.-2. klasse
  • Niveaudelte hold i matematik, dansk og engelsk

Alle børn er tilknyttet en aldersintegreret gruppe. Det er det som vi kender som klassen. Vi kalder det stamhold med navne fra planeter. I disse grupper undervises børnene i kristendom, billedkunst, natur/teknologi, idræt og musik. En del af læseundervisningen vil også foregå i disse grupper.

På de niveaudelte hold vil børnene blive undervist på lige det niveau, som passer til dem. Man rykker niveau efter behov.

Hvad betyder skoleparathed?

  • At kunne modtage en besked og følge de anvisninger som indgår i beskeden
    - Sætte sin tallerken i opvaskemaskinen
    - Pakke sin taske med mad, bøger og penalhus
      
  • At kunne tilsidesætte sine egne behov lige i øjeblikket
    - ”Jeg snakker med far, du skal vente lidt før det bliver din tur”
    - ”Du må vente lidt, maden er først færdig om 10 minutter”
      
  • At klare toiletbesøg selv
    - Uden forældres hjælp kunne tørre sig selv, skylle ud i toilettet og vaske hænder
      
  • At kunne tage tøj af og på ved egen hjælp
    - Fra inderst til yderst i rigtig rækkefølge
    - Kunne tørre sig selv efter bad
      
  • At kunne undres og være nysgerrig – også på ikke selvvalgte opgaver
    - Fælles snak om alle familiemedlemmers oplevelser i løbet af dagen
    - Læs historie og digt handlingen videre sammen med barnet, fx hvad sker med hunden efter den er løbet hen af vejen
    - Stille dit barn spørgsmål til det I møder på jeres vej og giv tid til at lytte og svare
     
  • At kunne indgå i fællesskabet og følge andres ideer og forslag
    - Spille bræt eller kortspil og følge reglerne
    - At lege en andens forslag til leg
    - Legekammerater med hjem
     
  • At kunne holde orden i sine ting
    - Være med til at rydde op på sit værelse
    - Være med til at tage ud af bordet
    - Kende sit tøj og sine ting, fx pakke sit idrætstøj selv

Kvaliteter der vil styrke dit barn ved skolestart

Sociale forudsætninger

  • Kunne overholde regler – formelle og uformelle regler
  • Kunne tale ordentligt til og om andre
  • Kunne vise hensyn
  • Kunne bidrage positivt til det store fællesskab
  • Kunne lege med andre
  • Kunne vente på tur
  • Kunne aflæse andre mennesker

Personlige forudsætninger

  • Kunne være nysgerrig og have lyst til at prøve nye ting
  • Kunne tåle med- og modgang
  • Kunne glædes på egne og andres vegne
  • Kunne kende eget navn og adresse og familieforhold
  • Kunne holde fokus på både selvvalgte og ikke selvvalgte opgaver (og ikke kun lyst drevet)

Kvaliteter der vil styrke vores samarbejde

  • Vi kommunikerer i en respektfuld tone
  • Vi har respekt for hinandens områder
  • Vi samarbejder
  • Vi taler pænt om hinanden
  • Vi spørger interesseret ind til barnets forskellige arenaer

 

Med venlig hilsen personalet og ledelsen i Humlebien, Rødvig børnecenter, Rødtjørnen, Erikstrup Børnecenter og Store Heddinge Skole